fredag 5. oktober 2012

Karen Brunk Holmqvist : Rosa elefanter (2012)

For litt siden kom Karen Brunk Holmqvist ut med en ny bok, nemlig Rosa elefanter. Etter å ha lest de andre bøkene hennes gledet jeg meg til å lese denne.

Karen Brunk Holmqvist skriver noen humørperler av bøker. Hun har gitt ut fire bøker.  Potensgiverne, Rapsgubbene og Sirile gentlemen, og nå Rosa elefanter. Et fellestrekk ved disse bøkene er at de handler om eldre mennesker på den svenske landsbygda.

Rosa elefanter handler om Selma og Artur som bor i ei lita bygd litt utenfor selve sentrum. Der lever de som de alltid har gjort. Men nå har de fått to nye naboer. I det ene huset flytter det inn en dame på deres alder, Disa, som danser naken ute på trappa. I det andre kommer det er et par som setter opp et stort sirkustelt i hagen der de arrangerer vekkelsesmøter, og som graver ned noe i en plastikkpose i hagen.
Disa har arvet huset fra foreldrene sine. Selma og Artur husker at hun besøkte dem innimellom, men kjenner henne ikke selv om de er på samme alder. Disa klarer etterhvert å komme under huden på Selma og Artur, men de andre naboene er spesielt Artur mistenksom på. Det blir for mye for Artur.  Han synes at det skjer litt for mange merkelige ting og er redd for hvordan dette vil påvirke samfunnet.


Karen Brunk Holmqvist er flink til å beskrive menneskene i bøkene sine. Jeg lever meg inn i historiene og ser for meg personene og handlingen. Og for noen mennesker! De har en imponerende kreativtiet, lar fantasien løpe løpsk, er ikke redd for å ta nye steg, eller for og si hvordan ting egentlig er. De er rett og slett helt herlige. Jeg sitter og leser, og kjenner at munnvikene mine løftes oppover, og overrasker meg selv ved plutselig å humre høyt.


Vi har alle bøkene på biblioteket. Alle i bokform og noen på lydbok. Kom innom og få en god leseropplevelse.


Elisabeth

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar