fredag 5. april 2013

Flink pike av Gillian Flynn, Marco-effekten av Jussi Adler-Olsen og Et offer til Molok av Åsa Larsson

Denne fredagens blogg anbefaler ny krim, tre kriminalromaner jeg nylig har hatt glede av å lese: Flink pike av Gillian Flynn, Marco-effekten av Jussi Adler-Olsen og Et offer til Molok av Åsa Larsson. Tre svært ulike bøker, gode på hvert sitt vis.
Flink pike fortelles av to stemmer, hendelser i romanens nåtid fortelles av Nick Dunne, hans kone Amy forsvinner på deres fem-års bryllupsdag, og Nick mistenkes for å ha myrdet henne.  Amys stemme kommer inn parallelt, gjennom dagboknotater.  Historiene møtes etter hvert, men ikke før mot slutten får vi hele bildet, skremmende, men troverdig.  Troverdig i den forstand at det henger sammen, sporene er lagt ut og vi har løst rebusen skritt for skritt, blitt overrasket, men fått alle ledertrådene underveis. Kvaliteten ligger i fortellerteknikken, spenning som bygges opp og utløses i en følelse av ”ja, slik må det være!”  - Om det holder psykologisk?  Litt svart/hvitt og overfladisk kanskje, så troverdigheten henspeiler på godt plot, ikke på psykologi.  Men spennende er det så det holder i denne godt fortalte thrilleren!
Marco-effekten er krim i en annen genre, og her ligger spenningen og kvaliteten et helt annet sted.  Mye action, nesten litt for mye kanskje, og det kryper inn under huden mens en leser, avmakten hovedpersonen i boka, gutten Marco opplever.  Marco lever i et miljø preget av organisert kriminalitet i København, han er tigger og småkriminell som roter seg bort i store saker med tråder inn i departementskretser og kriminalitet på internasjonalt nivå. Det er mange tråder, men de er ikke vanskelig å følge, selv om det selvfølgelig først er mot slutten vi får hele løsningen.  Men du som vi heier på Marco, vi vil så inderlig at han skal greie seg og det er nesten utmattende med alle forfølgelsesscenene i Københavns underverden!  I dette ligger bokas fremste kvalitet.  Den reiser et spørsmål, er dette mulig? Er folk på gata i en storby så distanserte til vold og fortvilelse, er det mulig at vi bryr oss så lite og at vi er så redde?  Og hvor ulike er ikke livsvilkårene for oss mennesker på denne jord!  Fortellingen om Marco preges av en realisme som gir kunnskap som reiser spørsmål.  Dette er den femte romanen om våre litt «skakke» helter i Avdeling Q i Københavnpolitiet, Carl Mørk, Rose og el-Assad, personskildringene har aldri vært bedre enn i denne boka noe som gir øyeblikk med hvile fra dyster realisme og action.   
Handlingen i Åsa Larssons Et offer til Molok foregår i det mørke innland nord i Sverige, ikke så langt unna Kiruna.  Et barn overværer sannsynligvis at moren knivdrepes.  Hvordan få ham ut av traumer og taushet?  Og etter hvert viser det seg at noen truer ham på livet.  Handlingen i boka foregår på ulike tidsplan, det fortelles en kjærlighetshistorie fra begynnelsen av forrige århundre som etter hvert viser seg å ha sammenheng med hendelsene i boka nåtid.  I 1914 kommer den unge, modige og idealistiske lærerinnen Elina til Kiruna, hun møter disponent Lundholm tilfeldig på toget, også idealist, med kunstnervenner og drømmer om en bedre verden.  Han blir betatt av den unge, vakre kvinnen som leser Freud og Ellen Key og de to innleder et forhold som de tror kan overvinne klasseforskjellene.  Den som leser får vite hvordan det går. Etterhvert føres nåtid og fortid sammen i en forrykende spennende avslutning av boka.  Denne boka er god på nesten alle vis, den holder historisk og gir gode skildringer av nåtid, den er spennende og godt fortalt og har godt språk.  Åsa Larssons femte bok og den beste etter min mening!
Astrid

fredag 15. mars 2013

Catharina Ingelman-Sundberg : Svindel og multelikør (2013)

Er du en av dem som liker bøkene til Karen Brunck Holmqvist? Eller begynner å trekke på smilebåndet av mennesker med en god dose fantasi, kreativitet og spenstige innfall? Da garanterer jeg at du vil like Svindel og multelikør av Catharina Ingelman-Sundberg.


Diamanten er et aldershjem som ligger i Sverige. Der bor det mange pensjonister, men tilværelsen der er de lite fornøyd med. Dørene blir låst på kvelden og de blir sendt tidlig i seng. Maten smaker plastikk og medisineringen er høy. Det kommer stadig nye tiltak fra ledelsen for å spare mer penger, og en dag er det nok for noen av beboerne på Diamanten. Det hjelper heller ikke at pensjonistene avslører at de ansatte mesker seg med fersk mat på personalrommet og har adgang til et eget treningsrom.

Märtha, Lynet, Riva, Stina og Anna-Greta er alle beboere på Diamanten. Disse fem pensjonistene pleier å møtes på Märtha sitt rom. Der diskuterer de dagligdagse problemer og Märtha spanderer ofte litt multelikør som de drikker i smug for de ansatte. Alle tiltakene om å spare penger faller ikke i god jord hos denne gjengen, noe som de ofte prater om på disse møtene. En dag ser de på en dokumentar om svenske fengsler og synes at forholdene der ser mye bedre ut enn på Diamanten aldershjem. Og herfra begynner fantasien til Märtha å løpe.

Märtha er hovedpersonen i denne boka og hun begynner å legge planer om hvordan de kan få det bedre. Hun finner en genial løsning, nemlig å gjøre en forbrytelse så de havner i ett av disse fengslene. Hun funderer og tenker mye på hva denne forbrytelsen kan være, hun må også være forsiktig i avsløringen av planene til de andre pensjonistene. Både når det gjelder det å bli arrestert og det å gjøre noe ulovlig, så de ikke blir skremt og nekter å være med.. De andre i gjengen er litt skeptiske til planene til Märtha i begynnelsen, men etter hvert klarer hun å overtale dem. De bestemmer seg for å kalle seg Pensjonistligaen og nå er det den framtidige forbrytelsen som blir planlagt på møtene inne på Märthas rom. Og med Märthas berømte multelikør blir planene spenstigere og spenstigere for hvert møte.

Pensjonistligaen planlegger, prøver ut metoder, finner opp hjelpemidler og snart er de klare til dyst.. De sniker seg ut av Diamanten og bosetter seg i en suite på Grand hotel, klare til å starte med forbrytelsene som skal bringe dem inn i Sveriges fengsler – hvordan kan dette gå....


Er du ute etter en morsom bok med litt spenning så anbefaler jeg denne på det sterkeste.
Mørklegging på Grand hotel sitt Spa for å stjele verdisakene til gjestene, Sveriges største kunsttyveri, spenstige oppfinnelser, sporforvirring, løsepenger, fengsel, mafia, pengetransportran, ville ideer, en god dose flaks, romantikk og forelskelser er bare noe av det den kan by på :)


Elisabeth

fredag 1. februar 2013

Bokminner

Noen bøker betyr mer for meg enn andre.

Noen har satt seg ekstra fast i minnet fra barndommen. Slik som Jenny og kulene – hver gang jeg ser fargene blå, gul og rød sammen minnes jeg den boka. For Jenny hadde nemlig 3 kuler i disse fargene. Så før, når Freia julekuler var i fargene rød, gul, blå og gull var det ekstra stas og spise dem i jula.

En annen bok jeg husker godt fra barndommen er Storm-Stina. Den handler om Stina som er på besøk hos bestefaren sin som bor på en øy. En kveld blir det storm og dagen etter finner hun mange ting i fjæra som hun samler i en boks. Jeg husker jeg satt i senga med de to dokkene mine og leste høyt for dem. Jeg tror jeg kjente meg igjen i Stina, for jeg liker også å finne små, små ting som jeg kan samle på.

Det kan også være andre ting som blir viktige for meg fra bøker. Jeg tror at noen ganger leser man ting som kan være viktige for en der og da, som kan hjelpe til med noe man syns er vanskelig. Noe som kan gi et lite puff og et steg i riktig retning. Kanskje det er noe/noen som gir et lite hint om noe som kan være til hjelp, hvem vet. Og den personen som trenger det, kommer over noe i en bok eller en tekst, eller får lyst til å lese en spesiell bok. Og der leser man noe som gir en aha-opplevelse. Ett «åja, kanskje dette gjelder meg og?!».

Jeg har akkurat lest en slik bok, eller hørt på er vel mer riktig. En bok med små sannheter som var viktige for meg nå. Og den boka er Alkymisten av Paulo Coelho. Jeg har hatt lyst til å lese noe av han, men har ikke fått gjort det før nå. Men fredag for et par uker siden skulle jeg låne meg en ny lydbok og der sto den – Alkymisten. Jeg tror at det var meninga at jeg skulle høre den nå.

Jeg synes Alkymisten var en fin historie. Det handler om en gjetergutt i Spania som drømmer den samme drømmen 2 ganger, og siden han gjør det tror han det er et tegn på noe. Drømmen handler om at han skal finne en skatt ved pyramidene i Egypt. Han oppsøker en drømmetyder som sier han skal lete etter denne skatten, og etter litt tenking bestemmer han seg for å gjøre det. På veien møter han mange prøvelser, både ytre og indre, men han overkommer dem alle sammen ved hjelp av veiledning og gode valg.

Etter denne boka fikk jeg lyst til å lese mer av Coelho, så nå har jeg lånt meg Pilgrimsreisen på lydbok. Den første boken han skrev (står det utenpå coveret). Det er en biografisk roman om hans pilgrimsreise til Santiago.


Elisabeth

fredag 18. januar 2013

Hamsuns "Mysterier" (1892)

"Ifjor midt på sommeren ble en liten norsk kystby skueplassen for noen høyst usedvanlige begivenheter. Det dukket opp en fremmed i byen, en viss Nagel, en merkelig og eiendommelig sjarlatan som gjorde en masse påfallende ting og som forsvant igjen like plutselig som han hadde kommet."


Slik starter Knut Hamsuns roman Mysterier, "den vanskelige andreboka" som han ga ut to år etter gjennombruddet med Sult. De første setningene er som et superkort resymè av boka - det er alt det rare Nagel sier, tenker og gjør den handler om. Nagel ankommer den lille kystbyen i gul dress, flere kofferter og ei fiolinkasse (fylt av skittentøy, slett ingen fiolin - han har den med for at han skal se flott og mystisk ut). Han vil oberveres når han kommer, og blir det, byens beboere er straks interessert; spekulasjonene går om hvem han er og hvilket ærend han har.

Nagel slår seg til på et vertshus, lommeboka er full av sedler og han har tilsynelatende ingen forpliktelser eller ansvar for andre enn seg sjøl. Dagene fyller han med lange turer i skogen eller i byen der han betrakter og undrer seg over menneskene rundt seg. Han kan gjøre krumspring eller komme med merkelige uttalelser for å få oppmerksomhet eller for å se hvordan folk reagerer. Han kommer lett i snakk med byens innbyggere, som prøver å fritte ham ut om hans forehavender; men han holder seg mystisk - sjøl om han i stor grad styres av innskytelser, drømmer og følelsesstemninger, som han gjerne beskriver inngående for tilhørerne. Han blir kjent med stedets doktor, med sorenskriveren, adjunkten, studenten, og ikke minst frøken Kielland. Skjønnheten Dagny Kiellands forlovelse annonseres den dagen Nagel ankommer byen, fotvilelsen over dette utløser en ung manns selvmord (eller var det det?), og også Nagel faller pladask for den unge damen, noe som nesten river ham i stykker. Den fattige og unnselige Herr Grøgaard, på folkemunne kalt Minutten, er likevel den som fengsler Nagel mest. Han er "bytullingen", klovnen, snill som dagen er lang og bøyd under latter og kommentarer fra byens bedre borgere. Nagel forsvarer Minutten og gjør seg kjent med ham, utfordrer og belønner ham, alt mens han undrer seg over hans totale ærlighet og renhet - han er så "pur" at Nagel til slutt mistenker ham for å skjule noe. 

Nagel lar seg rive med av følelser, plutselige tanker og syner, han drømmer voldsomt og holder lange enetaler for seg sjøl, han framstår som en plaget sjel, men er også fylt av livslyst. Nagel føler seg fremmedgjort i sin tid - og beskriver seg selv som "tilværelsens utlending". Romanen har blitt tolka som alt fra en krimgåte til et identitetsdrama og et psykologisk studie, og ble sett på som moderne og annerledes da den kom ut i 1892. Jeg synes boka er god, den er interessant, merkelig, tidvis litt tung, men også veldig morsom. Nagel - "tilværelsens utlending", gjorde stort inntrykk.

Anbefales!


Sissel

fredag 4. januar 2013

Vigdis Hjort: Leve posthornet! 2012

Leve posthornet! Som en liten revelje i skogen av bøker fra i fjor, et muntert trompetsignal i rekkene! Denne boka fikk meg i godt humør, denne boka underholdt meg og gjorde meg klokere, en feelgood-bok om EU’s 3. postdirektiv, tenk intet mindre.

Leve Posthornet er en samtidsroman, spennende som en triller mot slutten, selv om utfallet av Arbeiderpartiets landsmøte er kjent for mange av oss når det gjelder postdirektivet. Men allikevel lar jeg meg rive med, dette er godt fortalt og troverdig skildra. Dette er norsk samtid, med en liten dæsj Søren Kierkegaard og Ellinors utviklingshistorie mot engasjement og mening.

Hovedpersonen Ellinor er kommunikasjonsrådgiver med det tilsynelatende håpløse oppdrag å få norske postansatte til å selge budskapet sitt om hva EU’s tredje postdirektiv ville kunne føre til. Ellinor møter en virkelighet hun knapt har språk for i sin verden og møtet med de postansatte endrer henne, ikke hun dem. Det blir starten på en prosess, politisk og personlig. Spennende om språk og sannhet, du må bare lese sjøl! Lettlest og som sagt til å bli klokere av!

I disse dager trer EU’s vikardirektiv i kraft. Hva slags historier får vi da å fortelle?
Leve posthornet! er nominert til Ungdommen kritikerpris 2013.

 
Astrid

fredag 30. november 2012

Førjulstanker og forventning - Julemysteriet av Jostein Gaarder

Forrige uke tjuvstarta jeg ventetida. For torsdag før helga var det julegateåpning på Lillehammer. Jeg synes det var litt tidlig, men siden julegata var tent så tenkte jeg at jeg kunne starte så smått og. Jeg pleier egentlig ikke å starte med juleting før 1.desember, men forrige helg satte jeg på Kurt Nilsen og kringkastingsorkesteret på pc-en, fant fram litt julepynt og kjente julestemningen komme snikende.
I morgen begynner det på ordentlig. Da er det nemlig 1.desember. Og 1.desember betyr adventskalender. Når jeg var mindre leste mor Julemysteriet av Jostein Gaarder høyt for meg og min søster i desember. Hun leste et kapittel hver dag i advent.
Boka handler om Joakim som er på utkikk etter en adventskalender – for i morgen er det 1. desember. Alle steder er de utsolgt, men plutselig ser Joakim en gammeldags kalender inne i en gammel bokhandel. Det er en slik gammeldags kalender som faren hans hadde når han var liten, med et bilde gjemt inne i hver luke. Den vil Joakim ha! Når han og faren spør hva den koster blir bokhandleren overrasket, for den har han ikke sett før. Han sier at det må være mystiske Johannes som har satt den igjen der, og sier at Joakim gjerne kan få den.
Neste morgen våkner Joakim tidlig fordi han er så spent på den nye kalenderen sin. Han klarer ikke å vente på at mor og far kommer inn på rommet sitt, han bare må åpne første luke. Inni luke nummer 1 ligger det en lapp i tillegg til at det er et bilde av et lite lam. Hva er dette for en slags kalender? På lappen står det om ei jente som heter Elisabeth som er med moren sin på julegavehandling på et kjøpesenter, noe hun synes er kjedelig. Inne i en leketøysbutikk hopper det plutselig et lam ut av utstillinga, et levende lam! Hva gjør et levende lam inne på et kjøpesenter? Lammet hopper ut av butikken og Elisabeth følger etter, lammet løper ut av kjøpesenteret og ut mot skogen. Elisabeth synes dette lammet er så fint at hun helt glemmer moren sin og følger etter lammet. Når de nærmer seg skogen ser Elisabeth at det har blitt lysere ute, og det synes hun er litt rart for det var jo mørkt når hun og moren reiste til byen. Og plutselig blir snøen mer og mer borte. Hva er det som skjer?!
Så står det ikke noe mer på lappen. Noe så spennende, tenker Joakim. Han gjemmer lappen i en gammel boks med nøkkel, for han vil ikke at moren og faren skal vite om lappen. Han lurer fælt på om det er en ny lapp inne i neste luke og klarer nesten ikke å vente med og åpne luke nummer to.
Neste morgen våkner han også tidlig og der er det jammen en ny lapp. Han setter seg ned for å lese. Og der fortsetter historien om Elisabeth.
Dette er en spennende fortelling. Med 24 kapitler, ett for hver dag i advent. Vi følger Joakim og hans spennende adventskalender, og fortellingen om Elisabeth og lammet på vei ut av byen. Nedover mot Sverige tilbake i tiden, helt ned til Betlehem og til år 0 da Jesus ble født. I hvert kapittel er det en ny person eller et dyr som henger seg på Elisabeths og lammets tur nedover Europa. Det er en adventskalender om en adventskalender, en kalender inni kalenderenJ
Dette er min yndlingsadventskalender som jeg prøver å få med meg hvert år. Enten at jeg leser den selv, eller at jeg og noen andre møtes og leser høyt for hverandre eller som i fjor da jeg lånte den på lydbok og hørte på et kapittel hver dag. I år skal jeg kanskje både lese den og høre på den, jeg gleder meg!


Elisabeth.

fredag 2. november 2012

Solveig Pålsrud: I rimdrakt til hverdag og fest (2012)

Poesi i hverdagen løfter og det er en glede at Solveig Pålsruds dikt og leilighetsvers finnes i bokform, utgitt på Dale-Gudbrand nå i 2012.  Solveig Pålsrud er fra Tretten i Gudbrandsdalen og skriver underfundige, slagferdige og lekne vers på rim om livets viderverdigheter.  Her er dikt skrevet på skrivekurs på Nansenskolen i Lillehammer,  dikt skrevet til Søndagsposten i NRK og leilighetsvers og prologer til små og store anledninger på Tretten og i Øyer, Prolog ved tusenårsskifte og dikt om de små og store ting i hverdagen.   
 
 
Her en smakebit, innledningsdiktet Fra det gamle setteri:
 
Her fins så mange typer
som jeg rent har
gått meg vill i,
til store ord for
søndagsklær
og ord for dyrt og billig.
Til mange gode, varme ord
som er til sang og salme,
og søte smile- smiskeord
som av og til gir kvalme.
Typer til de harde ord
som ofte følger makta,
rette, kalde klare ord
som krast beskriver fakta.
I rusket rundt om typene
romsterer fantasien,
den leter etter lette fnugg
den gjerne vil få gi en.
Der stabler den seg
ørsmå rim,
som når de får litt sverte
og trykkes på et ark papir,
kan pirke en i hjertet.
 
 
2.november 2012
Astrid