fredag 10. august 2012

Sommeren 2012 = fint lesevær!

Nå er bibliotekene i Øyer og på Tretten åpne igjen. Håper dere har hatt en fin litteratursommer så langt. Været har jo vært så som så, altså ypperlig til å kose seg inne med en god bok:)
Jeg har i hvert fall lest en del. Ikke så mye som jeg hadde planlagt og lånt inn bøker til. Jeg klarer aldri å begrense meg når jeg låner bøker, for det er så mye som frister.

Noe av det jeg har lest er bøkene om Nancy av Elsie Johansson. Tre bøker om Nancy og hennes oppvekst på den svenske landsbygda før, under og etter 2. verdenskrig. Glassfuglene, Vårblomsten og Nancy heter de. Nancy Tåpelles, som familien kalles pga av en ulykke som skadet farens tær og gjør at han halter, bor sammen med sine foreldre og noen av de eldre søsknene på et lite bruk på en liten plass i Sverige. Familien hennes er ikke av de rikeste, men de klarer seg.  Det er mye prat i slike små bygder og de vil ikke gjøre noe så de blir snakket om. Så de holder seg mye for seg selv.

Gjennom disse 3 bøkene forteller Nancy sin historie om hvordan det er å leve under slike kår, med hennes familie og hva hun må gjøre for å hjelpe til og beskytte dem. Nancy er den minste i søskenflokken, men hun føler likevel på et ansvar når det til slutt bare er hun som bor igjen hjemme – og hun legger sine egne ønsker på hylla.
Bøkene er skrevet i et gammelmodig språk som jeg tror samsvarer med tiden det handler om. Språket føles litt traust, men det kjennes så riktig ut og jeg får en forståelse av hvordan det kunne være å ha det slik – å være fattig og leve under vanskelige kår.

Jeg anbefaler gjerne disse bøkene. Jeg er glad i bøker fra såkalt «gamledager». Jeg synes det er spennende å bli dratt inn i livet til personene i bøkene og hvordan det er å være dem. Jeg må lese videre, og synes alltid det er kjedelig når en bok er slutt.  For jeg har jo blitt så godt kjent med dem i bøkene, og ville gjerne fulgt dem videre i livet.


Har dere lest noen gode bøker dere vil anbefale til oss her på biblioteket eller noen av leserne våre? Legg igjen en kommentar eller kom innom og prat med oss – så kan vi bringe det videre:)

Ønsker alle velkommen til biblioteket for å låne nytt lesestoff :)


Elisabeth

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar