Kanskje er det ikke så nøye. Innfallsmetoden er en
tredje mulighet. Heldig som jeg er, får jeg åpne stadig nye esker med bøker som
blir levert biblioteket. Etter at Kulturfondets siste forsendelse er
klargjort, sitter jeg med Marianne Clementines Bilydar i
hendene. Jeg er ganske sikker på at det er omslaget som får meg til og bla i
den, nesten uvilkårlig (Exil design har ansvaret for det – etter utforsking av http://www.exil.no er jeg fan!). Jeg låner den med meg
hjem, en sein kveld leser jeg, og med èn gang liker jeg språket. Ikke bare
liker, jeg betaes. Kan man si det? Setningene spraker, spruter, ordene står
sammen med hverandre på en annerledes måte, en fin måte, en måte som gjør at
bildene flimrer bak øynene mens jeg leser, jeg leser og tenker at dette er noe
av det beste jeg har lest på lenge og at nå må jeg sove litt og kan det være
like bra når jeg begynner og lese igjen på side 35 i morgen
tidlig?
-
Med sola inn soveromsvinduet og morgendisen
hengende under åsen er fortsettelsen av boka like bra som jeg håpa.
eg går på hardcorekonsert
for å hamre tankane
i stykke
gutane på scena er
17 år
og det får meg til å grine
fordi ribbeina deira
ser ut som
små piano under skjortene
Clementines "eg" snakker ofte via
kroppen, sin egen og andres. Kroppen i seg sjøl skildres, samtidig fungerer arr, søkk og blødende tannkjøtt som bilder på følelser og tanker. Hun skriver om musikk, om bestemora, om et
kjærlighetsforhold. Om musikk igjen. Boka består av små dialoger og dikt,
oftest korte og alltid rytmiske. Det er også en historie, som på sitt vis henger sammen fra start til slutt
Nå har jeg fått en lyrikkfavoritt.
Nå har jeg fått en lyrikkfavoritt.
Sissel
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar