fredag 1. juni 2012

Vanessa Diffenbaugh : Blomstenes hemmelige språk (2012)

Å lese en bok som gjør at du glemmer tid og sted er en fin opplevelse. Blomstenes hemmelige språk er en slik bok for meg. Alle tanker, ytre lyder og minutter blir borte, og alt jeg konsentrerer meg om er ordene på sidene og det de gir meg. Jeg blir fanget i historien.

Blomstenes hemmelige bok handler om Victoria som ble levert til et barnehjem når hun var omtrent 2 uker gammel. Gjennom barndomsårene har hun sjonglert mellom barnehjem og ulike fosterhjem. Ingen forstår seg på Victoria og alle gir henne mer eller mindre opp. Like før hun fyller 10, den øvre aldersgrensen for å bli adoptert av en fosterfamilie, blir hun sendt til en dame som heter Elizabeth. Hos henne lærer hun seg blomsterspråket, som ble brukt mye under Victoriatiden da folk kommuniserte ved hjelp av blomster. Etter dette begynner Victoria å uttrykke seg gjennom blomstene og deres betydning. Victoria faller til slutt til ro hos Elizabeth. Etter ett års tid får Elizabeth muligheten til å adoptere Victoria, men like før det har gått ett år skjer noe tragisk og Victoria flytter.

Når hun blir 18 år er hun ute av barnevernssystemet og får muligheten til å flytte inn på et hjem med jenter i samme situasjon som seg selv. Victoria finner seg ikke til rette der og rømmer. Hun bosetter seg i en park der hun lager sin egen blomstersamling. Victoria imponerer en dame som eier en blomsterbutikk med sin kunnskap om blomster og evnen til å sette sammen fine buketter og blir ansatt hos henne. På en tur til det lokale blomstermarkedet der de handler blomstene sine ser Victoria en gutt det er noe kjent med. Hvem er han og hva har han å gjøre i hennes i historie...?!

Blomstenes hemmelige språk er en fin og varm bok. Det er vanskelig å la være å bli engasjert i Victorias historie og hennes videre utvikling. Det er en lett bok å lese, med korte kapitler for de som liker det.

Jeg vil at min blomsterbukett skal fylles med;
Kamille, misteltein, kosmos, irlandsklokke, oliven, salvie, rød og gul solhatt, eiketrepelargonium, hagtorn, appelsin, gerbera og brudestjerne.

Hva vil du ha i din?


Elisabeth

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar