fredag 22. juni 2012

Hør på bøker i sommer!

I dette innlegget vil jeg slå et slag for lydbøker. Det er et genialt fenomen. Etter at jeg fikk min første digibok for 2 år siden ble jeg bergtatt. Før så tenkte jeg at lydbøker ikke var noe for meg, og at det var vanskelig å følge med. Men der tok jeg feil.

Lydbøker er en kjempefin måte å få med seg litteratur på. Hvis man ikke får til å lese selv, ikke kan å lese, liker å bli lest for, eller bare liker å veksle litt mellom å høre på bøker og å lese selv.

Jeg er ikke så ‘kritisk’ når jeg velger hvilke lydbøker jeg vil høre på, det har sikkert noe å gjøre med at jeg bare hører historien og ikke leser den selv. Jeg er mer fleksibel og hører på barnebøker, søte romaner, til og med hardbarka krim. Lydbøker gjør meg mer åpen for andre sjangre som jeg ikke ville valgt hvis jeg skulle lest boka selv, og det synes jeg er spennende.

Jeg personlig synes lydbøker er supert å høre på når jeg gjør andre ting. Det være seg å vaske, stelle i hagen eller å gå tur. Kjedelige oppgaver blir morsommere med en god bok i bakgrunnen, og artige ting blir bare enda bedre med en bok på øret. Jeg er redd jeg  kommer til å sovne hvis jeg bare sitter stille og hører på, eller at det er fort gjort å 'falle' ut av historien. Men det er mulig jeg tar feil. Kanskje noen av dere har noen erfaringer på dette?

Jeg vil altså oppfordre alle til å gå på biblioteket og låne seg lydbøker for sommeren. Som man kan høre på når man gjør kjedelig, men nødvendig husvask, sette på i bilen på lange bilturer i ferien, hvis man skal male huset eller har noen andre prosjekter. Eller kanskje hele familien kan sette seg til rette i sofaen en regntung sommerdag og kose seg med en fin lydbok.

Den siste jeg hørte på var «Vi på Saltkråkan» av Astrid Lindgren – en nødvendighet å få med seg på sommeren. Denne gang som lyd på øret – men det kan nok hende jeg må lese den også... :)


Elisabeth

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar